DIY: Servotronic activatie via codering

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Vandaag geëxperimenteerd met het activeren van de Servotronic optie in de stuurbekrachtiging via codering.
Met positief resultaat :P

Dit kan bij auto's met EPS (Electronic Power Steering, electrische dus geen hydraulische stuurbekrachtiging)
Alle Efficient Dynamics modellen en ook de auto's N53 en N55 motoren hebben die.
Servotronic is daarbij een tijdlang standaard geweest afhankelijk van het bouwjaar en markt, maar sinds 2008 is het een optie (optiecode 216, voor 308 euro incl BTW in de prijslijst)
Active Front Steering (AFS, optiecode 217) is de overtreffende trap voor dik 1500 euro extra, maar die is niet via codering alleen te activeren.

Servotronic zorgt voor sterkere snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging ondersteuning.
Deze is te activeren door $216 en retrofitcode +KEPS (afh. van bouwjaar) toe te voegen aan de VO en vervolgens de EPS en DSC modules te resetten.

Resultaat bij mijn auto is een duidelijk merkbare toename van de stuurbekrachtiging bij lage snelheden. Bij staande auto is het stuur nu met 1 vinger te draaien, dat kon eerder niet.
Heb een paar korte ritjes gemaakt vandaag en ook op rotondes vind ik de ondersteuning beter. Nog geen snelwegkilometers kunnen maken.

Voor modellen na 9/2009 vereist BMW een FSC (Freischalt code) om deze optie aan de VO te kunnen toevoegen (en die kost geld)
Dit is te omzeilen door tijdens de reset van de DSC en EPS module de bouwdatum in de VO tijdelijk te veranderen naar een datum voor 09/09.


Gebruikersavatar
avdp
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 mei 2013, 13:45
Type Auto: 318D e91
Locatie: Leeuwarden

Vind het wel knap dit soort "expirimenten"

Zou dit ook wel willen leren
Arjen e91 318D
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Weer een top coding diy :Klappen:
Gebruikersavatar
dubro
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2013, 18:38
Locatie: Overal en nergens

Voor de FSC code, is dat altijd dezelfde code. Enige tijd terug voor de navigatie update 1 gekocht zodat ik altijd kon updaten. Kan je deze dan ook voor dit soort zaken gebruiken?
“Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan.”
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Nee, dit is weer een andere (retrofit) FSC die aangevraagd moet worden via de dealer.
Gebruikersavatar
dubro
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2013, 18:38
Locatie: Overal en nergens

Oké, jammer maar daar vragen ze natuurlijk weer de hoofdprijs voor. Eigenlijk moet de dealer dit dus ook kunnen? Wellicht weten ze het niet. 001 001 001 001
“Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan.”
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Vrees dat je dan dichtbij de orginele 300 euro komt die je had betaald als je het kruisje in de optielijst gezet had bij de bestelling en ze 't in de fabriek geactiveerd hadden.

Dealer zou 't moeten kunnen, maar zoals we hier al vaker hebben kunnen lezen zijn de meeste niet zo goed in 't out-of-the-box denken en coderen.....
Gebruikersavatar
dubro
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 apr 2013, 18:38
Locatie: Overal en nergens

Klopt helemaal, ik heb hier zeker een ritje richting het zuiden voor over, rij ik weer vaker in mijn eigen auto.
“Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan.”
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

Vandaag eigenlijk pas de eerste langere rit gemaakt sinds de Servotronic activatie (forum meeting in Veenendaal en recreatieve route terug naar huis) en ben niet meer onverdeeld positief.

Hoewel ik de ondersteuning bij lagere snelheden en met name op rotondes duidelijk beter vind, heb ik de indruk dat de auto veel nerveuzer reageert op oneffenheden in de weg, bij spoorvorming met name.
(bandenspanning nog gechecked vanmiddag, die is oke)

Er zijn nog 3 parameters in de EPS module om mee te experimenteren (LENKWINKELKORREKTUR_EPS, REIBUNGSERKENNUNG en KREUZGELENKKOMPENSATION) maar als het zo blijft zet ik Servotronic weer uit denk ik.
Bartholometicus
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1232
Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
Type Auto: e91 '06 zwart
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Goed bezig weer! :ja:

Wanneer ga je nou met je workshops beginnen? 003
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

dubro schreef:Oké, jammer maar daar vragen ze natuurlijk weer de hoofdprijs voor. Eigenlijk moet de dealer dit dus ook kunnen? Wellicht weten ze het niet. 001 001 001 001
Als je wilt weten of de dealer dit kan, dus via de officiële manier, moet je een keer langs rijden dan hang ik de kast er wel aan.
Freelance Java Software Engineer
mecale
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2014, 06:12


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
jhis5h
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1839
Lid geworden op: 06 mar 2014, 17:51
Type Auto: E93 325iA Cabrio
Locatie: Gelderland-zuid

mecale schreef:/quote]
VO, date change did not work.
Do you have something to say about this?
Wat is je vraag ??
De bedoeling is dat je je eerst even voorstelt op dit forum.
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Vering/Remmen/Onderstel”