Schokkend optrekken.. Koppeling?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
kamphuis
Just getting started
Just getting started
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 dec 2012, 21:53
Type Auto: BMW 320i Coupe (E92)

Na wat research op het forum heb ik diverse onderwerpen gevonden die er deels op aansluiten, maar niet
compleet bij mijn klachtenpatroon past. Wellicht ervaringsdeskundige die mij kunnen helpen??

Om te beginnen betreft het altijd na een koude start. Dus het betreft de eerste paar keer optrekken van de dag. Tijdens het optrekken schokt mijn auto erg (dus enkel in de 1e versnelling). Dit zijn een paar schokken, totdat de hij wat hoger in de toeren gewoon pakt en soepel wegrijdt.

Het voelt net of het aangrijpen van mijn koppeling de oorzaak is? Echter ben ik een NOOB in dit soort zaken, dit
is enkel wat mijn gevoel zegt.

Al vanaf de aankoop heb ik ook het idee dat mijn koppeling erg laat opkomt, maar daarbij heb ik mij
ook laten vertellen dat dat in het algemeen bij gebruikte BMW's zo is. De auto heeft 100K gelopen ondertussen.

Ik hoor graag of iemand hier advies of ervaring mee heeft, alvorens ik direct
naar de garage stap.

Dank...


Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

Als ik het zo lees gebeurt het schokken zeg maar bij het wegrijden in de 1, tijdens het laten "opkomen/slippen" van de koppeling? Dat kan door de CDV komen, staat volgens mij een topic dat dit beschrijft. Ik heb het een heel klein beetje (E90 325), maar de CDV gaat er wel mooi uit bij mij.
kamphuis
Just getting started
Just getting started
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 dec 2012, 21:53
Type Auto: BMW 320i Coupe (E92)

Dat is inderdaad het probleem. Vooral als ik een beetje in de toeren weg wil rijden!
Heb inderdaad een topc cdv valve gevonden, bedankt! Hoop leden die het probleem delen zie ik...

Naast het compleet verwijderen hiervan? Nog eventueel andere oplossingen?

Tevens hoe kan een leek zien of zijn koppeling bijna versleten is?

Dank
320iCoupe
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 473
Lid geworden op: 01 mar 2013, 10:10
Type Auto: Bmw 320i E92 2008
Locatie: Zuid-Holland

Dit heb ik ook, maar alleen als ik flink in de stad heb gereden met veel stoplichten dan na ongeveer een half uur/uur begint me koppeling ook te trillen, normaal als ik op de snelweg rij of niet zo langdurig bij de stoplichten in de stad dan is er niks aan de hand, wel vreemd. Dit ook door de CDV?
174 Pk uit een ongeblazen 2.0 liter motor, wat wil je nog meer?
CaptainPeter
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 1760
Lid geworden op: 17 dec 2009, 18:14
Type Auto: F20 lci 118iA Exe Sportline
Locatie: Zuid Holland

......dit euvel had ik vroeger ook met m,n E36 als de boel warm was.

Was destijds niet veel aan te doen volgens de dealer.

Sta er van te kijken dat BMW dat twee generatie's verder nog niet helemaal heeft opgelost :!:

:?
BMW 118i Sportline.......Het Verhaal!

Zin en vooral.......Onzin!

"With your mind power, your determination, your instinct, and the experience as well, you can fly very high"
-Ayrton Senna-
Gebruikersavatar
vliet
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 jul 2013, 11:10
Type Auto: E90 325i M

@Kamphuis: Een hele simpele manier om je koppeling te testen is door op lage snelheid (+/- 40) en dan in zijn vijf zetten en gas geven. Gaat de auto stotteren, maar trekt hij wel op dan is de koppeling nog goed. Gaat de auto toeren maken en trekt de auto niet op (slippen koppeling) dan is de koppeling aan vervanging toe. Verder is het zo dat hoe later de koppeling aangrijpt hoe meer versleten hij is.

@captainpeter: Ik heb met mijn E36's en E46 nooit die problemen gehad....
320iCoupe
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 473
Lid geworden op: 01 mar 2013, 10:10
Type Auto: Bmw 320i E92 2008
Locatie: Zuid-Holland

Het rare is dat mijn koppeling niet slipt of dat me motor onnodig toeren maakt als ik dit uitprobeer,,, ik heb het diverse malen al getest, alleen problemen als ik dus veel heb geschakeld achter elkaar in bijvoorbeeld een half uur/uur, dan gaat die stoteren bij het loslaten en dan optrekken.... Maar heb het laaste tijd niet echt meegemaakt, rijd niet meer zoveel in de stad gelukkig.

Dus m.a.w. alleen als de koppeling warm is, ik irriteer me wel constant dat ik zo gevoelloos optrek door die CDV, kan nooit rustig vanaf stilstand weg rijden, het is of hard of stotend naar voren toe :yuck:
174 Pk uit een ongeblazen 2.0 liter motor, wat wil je nog meer?
TimmerStyle
Just getting started
Just getting started
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 feb 2013, 12:13
Type Auto: E91 320i
Locatie: Dr

Dit klinkt mij ook heel bekend. De laatste tijd heb ik er overigens niet veel last meer van gehad. Maar afgelopen zomer tijdens de rit naar onze vakantiebestemming was t flink raak. In een vol bepakte auto door druk centrum en veel optrekken / remmen en dan met name op hellingen. Was haast niet te doen. De koppeling begon op een gegeven moment zo te stinken dat ik maar even langs de kant ben gaan staan. Voelde allemaal niet ok.. Bij de volgende beurt die CDV ook maar laten verwijderen.
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Ook gehad, bij zowel mijn E90 318i als nu mijn E92 325i.

Maar nu alweer een tijdje niet, het lijkt bij mij af en toe dagen zo te zijn en dan weer een tijd niet.
WHM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:39
Type Auto: BMW i3S / BMW E91 320i / BMW E36 318i
Locatie: NH

CaptainPeter schreef:......dit euvel had ik vroeger ook met m,n E36 als de boel warm was.

Was destijds niet veel aan te doen volgens de dealer.

Sta er van te kijken dat BMW dat twee generatie's verder nog niet helemaal heeft opgelost :!:

:?
Klopt! Hebben we ook, bij warm weer en warme motor, dan gaat de koppeling slippen. Voor de e36 was de koppeling met asbest bewerkt. Zoals bekend is dit later vervangen door een ander middel die niet goed werkte. Het probleem speelde met name bij 4 cilinders. Idd niets aan te doen, behalve koppeling ontzien bij warm weer ;-)

Btw wordt het geen tijd of misschien de koppeling te wisselen? Mijn koppeling van de e87 werd vervangen bij net niet 105.000 km. (beetje snel misschien....)
Gebruikersavatar
laserQ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 857
Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
Type Auto: F32 430i 2018
Locatie: Utrecht

105000 km voor koppeling wissel is nogal vroeg, zou bij normaal gebruik toch wel zo'n 2 ton mee moeten gaan volgens mij.
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
WHM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 apr 2013, 13:39
Type Auto: BMW i3S / BMW E91 320i / BMW E36 318i
Locatie: NH

Ok, BMW Amsterdam zei dat het normaal (niet exceptioneel) was en leasemaatschappij heeft er ook niets over gezegd. Gelukkig maar!

Goed om te weten dat je 200k met koppeling kan rijden ;-)
kamphuis
Just getting started
Just getting started
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 dec 2012, 21:53
Type Auto: BMW 320i Coupe (E92)

Veel bekende symptonen dus! Het verbaast mij dat een moderne auto nog
met zulke problemen zit.

Echter het grote verschil is dat ik vooral last heb van deze symptonen zodra de auto
koud is. En juist niet zodra deze warm is.

De koppeling is getest, en geen enkel probleem tot dusver blijkt gelukkig.
Ik denk dat de conclusie absoluut is dat de CDV de schuldige is!

Bedankt voor de informatie tot dusver.
ebakir
Just getting started
Just getting started
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 okt 2013, 23:06
Type Auto: bmw 318i sedan 2006 (E90)
Locatie: Amsterdam

Beste Kamphuis,

dit euvel heb ik ook gehad. Na aantal forums gelezen te hebben bleek het aan de cdv te liggen.
Gelijk cdv ertussen uit gehaald. Probleem? 95% verdwenen. Wel merk ik als het flink koud en vochtig is buiten dat het wel nog paar keer voorkomt. Maar wel snel.weer weg.
Goeie tip hierbij is helaas koppeling en gas goed evenaren, wat volgens mijn mening eigenlijk helemaal niet hoeft.
Een grote bmw kwaal helaas.

denk dat volgende gezegde wel goed past bij een E90: wie mooi wil zijn moet pijn lijden!

Scces
h3b
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
Type Auto: F20 116i

Koppeling op laten komen tot aan het aangrijpingspunt, de auto begin in beweging te komen, en hierna pas gas geven en de koppeling verder laten opkomen. Dit gaat prima, is alleen even wennen in het begin.
Ben het zeker eens dat de oorzaak in de CDV gezocht moet worden dus er uithalen is ook een optie.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”