ratel/snerp

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

Ik heb nog steeds een vervelende ratel in de motor/uitlaat. Vorige week heb ik de auto 2 dagen bij de dealer achtergelaten hopend dat ze het op zouden lossen. Geluid was moeilijk reproduceerbaar, namelijk niet altijd waar te nemen. Meestal eerst warm rijden 20 min laten staan, rijden dan hoorde je ef af en toe :evil:
Ze hebben op advies van de importeur de kettingspanner vervangen. Na het ophalen en een dag te hebben gereden heb ik het geluid niet meer waargenomen. Maar na de ontzettende leuke meeting van afgelopen zaterdag hoorde ik ineens het geluid weer terugkomen. Nu niet alleen voornamelijk tussen de 2500 en 3000 rpm maar hoger in toeren. Nu lijkt het wel dat het geluid van een ratel is veranderd in een lichte snerp, soort rammelende hitteschild. Wordt er een beetje gestoord van omdat ik niet zeker weet of het dezelfde kwaal is of dat er een irritant geluid bijgekomen is na reparatie :wtf:
Bovendien het gevoel dat de auto wat langzamer is geworden :shock: maar dit kan ook liggen dat ik de dagen ervoor in een Z4 23i en een Porsche heb gereden.

Iemand die bovenstaande herkend? Ik heb het geuid/beeld btw met mijn Iphone opgenomen probeer het ff te posten. Nog iemand suggesties of goede ervaringen met een bepaalde dealer voor het oplossen van dit soort specifieke problemen?

Heb woensdag weereen afspraak bij Kaslfbeek. Ben benieuwd.


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

King dit zijn hele nare storingen, het kan echt van alles zijn: hitte schildjes, uitlaat die ergens tegen aan zit tot een leiding van de airco dit tegen het schutboard aan zit…..(bijvoorbeeld). Ik hoop dat het gauw gevonden wordt.
Reinier
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 6272
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:40
Type Auto: Citroën DS3 1.6 eHDi / F31 320iA HE
Locatie: Zuid Holland

Zo'n soort geluid het ik ook wel eens gehoord bij iemand. Hitteschildachtig, dus motorkap open en daar leek het van boven in de motor vandaan te komen. Nu was het bij deze net als bij jou na een rit van zo'n 15 km, dan de auto uitzetten. En 5 of 10 minuten later weer starten. Met stationair niets te horen maar met wegrijden begon het vanaf 1500 rpm. Eenmaal weer een stuk gereden was het weer weg.

Diagnose laten maken en het bleek de VANOS te zijn. Volgens de dealer iets waar hij oud mee kan worden alleen is het een heel vervelend geluid. De spanner van de distributieketting werd ook genoemd.

Reparatiekosten waren overigens iets van € 1600,- voor de VANOS :?

Je hoorde hem trouwens ook heel kort en heel zacht bij een koude start, maar dan was het een zoemend geluid (de verstelling van de VANOS in dit geval)

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=271707
and now 'back on topic'.....

Afbeelding
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

Reinier schreef:Zo'n soort geluid het ik ook wel eens gehoord bij iemand. Hitteschildachtig, dus motorkap open en daar leek het van boven in de motor vandaan te komen. Nu was het bij deze net als bij jou na een rit van zo'n 15 km, dan de auto uitzetten. En 5 of 10 minuten later weer starten. Met stationair niets te horen maar met wegrijden begon het vanaf 1500 rpm. Eenmaal weer een stuk gereden was het weer weg.

Diagnose laten maken en het bleek de VANOS te zijn. Volgens de dealer iets waar hij oud mee kan worden alleen is het een heel vervelend geluid. De spanner van de distributieketting werd ook genoemd.

Reparatiekosten waren overigens iets van € 1600,- voor de VANOS :?

Je hoorde hem trouwens ook heel kort en heel zacht bij een koude start, maar dan was het een zoemend geluid (de verstelling van de VANOS in dit geval)

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=271707

Hoi Reinier, ik zal de dealer wijzen op jou ervaring. Kosten zijn gelukkig voor bmw ivm garantie. Weet jij toevallig welke dealer deze problemen heeft gefixt?
Reinier
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 6272
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:40
Type Auto: Citroën DS3 1.6 eHDi / F31 320iA HE
Locatie: Zuid Holland

king schreef:
Reinier schreef:Zo'n soort geluid het ik ook wel eens gehoord bij iemand. Hitteschildachtig, dus motorkap open en daar leek het van boven in de motor vandaan te komen. Nu was het bij deze net als bij jou na een rit van zo'n 15 km, dan de auto uitzetten. En 5 of 10 minuten later weer starten. Met stationair niets te horen maar met wegrijden begon het vanaf 1500 rpm. Eenmaal weer een stuk gereden was het weer weg.

Diagnose laten maken en het bleek de VANOS te zijn. Volgens de dealer iets waar hij oud mee kan worden alleen is het een heel vervelend geluid. De spanner van de distributieketting werd ook genoemd.

Reparatiekosten waren overigens iets van € 1600,- voor de VANOS :?

Je hoorde hem trouwens ook heel kort en heel zacht bij een koude start, maar dan was het een zoemend geluid (de verstelling van de VANOS in dit geval)

http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=271707
Hoi Reinier, ik zal de dealer wijzen op jou ervaring. Kosten zijn gelukkig voor bmw ivm garantie. Weet jij toevallig welke dealer deze problemen heeft gefixt?
het is bij een diagnose gebleven en dus niet gemaakt. Geen garantie zoals in jou geval.

Je hebt het wel over een nagelnieuwe BMW, hoe jong is hij ?
and now 'back on topic'.....

Afbeelding
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

hij is 7 maanden oud :evil:
Ben benieuwd wat ze er nu aan gaan doen.
Reinier
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 6272
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:40
Type Auto: Citroën DS3 1.6 eHDi / F31 320iA HE
Locatie: Zuid Holland

king schreef:hij is 7 maanden oud :evil:
Ben benieuwd wat ze er nu aan gaan doen.

idd ja, hou ons maar op de hoogte van de ontwikkelingen als je wilt :ja:
and now 'back on topic'.....

Afbeelding
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

zo ff een update betreft mijn ratel. Blijkt volgens de dealer uiteindelijk de vanosventielen te zijn. Als deze vervuild zijn dan kunnen deze geluiden veroorzaken. Alleen vreemd dat er vervuiling is na 16.000 km. Als je vaak korte ritten maakt komt dit voor? Wat valt onder korte ritten? Anyway geluid is grotendeels weg. Echter verneem ik wel een verandeing van het geluid bij de 4000rpm. Lijkt wel of er iets veranderd in de motor waardoor deze een blaas geluid maakt. Voor zover niet storend en misschien hoort dit gewoon bij deze motor? Ik moet me ff resetten en teveel focussen op geluidjes uit de motor. Rij constant met de radio uit en probeer telkens rond de toerentallen te rijden waar ik hiervoor de ratel had :evil:

Niet doen!
Reinier
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 6272
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:40
Type Auto: Citroën DS3 1.6 eHDi / F31 320iA HE
Locatie: Zuid Holland

king schreef:zo ff een update betreft mijn ratel. Blijkt volgens de dealer uiteindelijk de vanosventielen te zijn. Als deze vervuild zijn dan kunnen deze geluiden veroorzaken. Alleen vreemd dat er vervuiling is na 16.000 km. Als je vaak korte ritten maakt komt dit voor? Wat valt onder korte ritten? Anyway geluid is grotendeels weg. Echter verneem ik wel een verandeing van het geluid bij de 4000rpm. Lijkt wel of er iets veranderd in de motor waardoor deze een blaas geluid maakt. Voor zover niet storend en misschien hoort dit gewoon bij deze motor? Ik moet me ff resetten en teveel focussen op geluidjes uit de motor. Rij constant met de radio uit en probeer telkens rond de toerentallen te rijden waar ik hiervoor de ratel had :evil:

Niet doen!
klopt ! wellicht een PP uitlaat eronder en je kan weer genieten :mrgreen: :ja:
and now 'back on topic'.....

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

king schreef:Ik moet me ff resetten en teveel focussen op geluidjes uit de motor. Rij constant met de radio uit en probeer telkens rond de toerentallen te rijden waar ik hiervoor de ratel had :evil:

Niet doen!
hahaha heel herkenbaar, ik kan ook niet tegen vreemde geluidjes hoor!
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

klopt ! wellicht een PP uitlaat eronder en je kan weer genieten :mrgreen: :ja:[/quote]

Haha deze heb ik er al onder hangen :lol: toch ff wennen van 6 naar 4 cilinder :nou:
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

longdude schreef:
king schreef:Ik moet me ff resetten en teveel focussen op geluidjes uit de motor. Rij constant met de radio uit en probeer telkens rond de toerentallen te rijden waar ik hiervoor de ratel had :evil:

Niet doen!
hahaha heel herkenbaar, ik kan ook niet tegen vreemde geluidjes hoor!

Precies misschien moet ik naar een psycholoog wordt soms een beetje para van mezelf anderen by the way ook :Hammertime:
king
Just getting started
Just getting started
Berichten: 83
Lid geworden op: 27 feb 2011, 23:16

Vorige wk te horen gekregen dat er een complete nieuwe motor ingaat. Geluid wordt waarschijnlijk veroozaakt door een drijfstang... Monteurs hadden in tweede instantie de vanosventielen vervangen maar dit bleek uiteindelijk niet de oorzaak. Volgende wk wordt de nieuwe motor ingebouwd. Goed nieuws of juist niet :?:
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

king schreef:Vorige wk te horen gekregen dat er een complete nieuwe motor ingaat. Geluid wordt waarschijnlijk veroozaakt door een drijfstang... Monteurs hadden in tweede instantie de vanosventielen vervangen maar dit bleek uiteindelijk niet de oorzaak. Volgende wk wordt de nieuwe motor ingebouwd. Goed nieuws of juist niet :?:
Hallo King, dat is balen zeg.... zonde van het geld!

Vorige week zat ik bij een vriend in de auto (alfa romeo) en die had precies wat jij had, en dan ook bij de hogere toeren dat het erger werd. Uiteindelijk bleek het een gaatje te zijn in zijn middendemper...

Misschien heb je hier wat aan (tenzij het 100% zeker is dat het ligt aan je motor natuurlijk), verders heb ik helaas niet zoveel verstand van de technische kant van een auto. :(

Nick
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Een nieuw motor :shock:

Ik wilde zeggen, hopelijk is je probleem dan opgelost maar dat lijkt me wel. Drijfstang lager kapot, lijkt op fabricage foutje die gaan niet zomaar kapot (of je moet een tijdje zonder olie hebben gereden, maar dan zijn als eerste je krukaslagers aan de beurt).

Anyway straks kan je weer probleemloos sturen!
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Motorisch/Performance”